آسیب آفت کش ها و سم ها بر زنبور عسل

پنجشنبه 19 دی 1398
19:0
شرکت پالایش کود

آسیب آفت کش ها و سموم بر زنبور عسل

نتابج تحقیقات انجام شده اخیر در امریکا توسط محققان، 48 برابر شدن مقدار استفاده از کود های شیمیایی و سموم حشره کش کشاورزی را نسبت به 25 سال گذشته نشان می دهد. این موضوع چنان دارای اهمیت است که کاهش گونه های حشرات علی الخصوص زنبور عسل و پروانه ها را به دنبال خواهد داشت.

طی تحقیقات انجام شده توسط مجله نشنال جئوگرافیک ، افزایش مصرف آفت کش های نئونیکوتینوید ، مهم ترین و بزرگترین عامل کاهش جمعیت حشرات و نابودی آن ها در جهان محسوب می شود. آمار های اخذ شده از سراسر جهان نشان می دهد که مزارع 120 کشور دنیا از 140 کشور از این نوع سم برای دفع آفات استفاده می کنند و در حدود 92 درصد از مزارع آغشته به این ماده هستند.

محقق آمریکایی به نام کندرا کلین اذعان داشت که این نوع سم یک د.د.ت جدید محسوب می شود که هزاران بار خطرناک از د.د.ت قبلی برای زنبور عسل است.

این آفت کش ها جز حشره کش های سیستماتیک طبقه بندی می شوند و در تمام بخش های گیاه از جمله ساقه و برگ گیاه نفوذ می کنند. حدود 95 درصد این مواد سمی در خاک باقی می ماند و فقط 5 درصد آن جذب محصول می شود و در نتیجه سبب افزایش مرگ و میر زنیور عسل می شود. با توجه به زنجیره غذایی و استفاده پرندگان از حشرات این مواد سمی وارد چرخه غذایی پرندگان شده که سبب انتشار و مرگ سایر جانوران را به دنبال دارد.

آسیب آفت کش ها و سم ها بر زنبور عسل

حفاظت از زنبور عسل از سموم

از سال 2018 کشورهای اتحادیه اروپا استفاده از این سموم را ممنوع کردند و کشورهای امریکایی نیز از سال 2019 قوانینی برای ممنوعیت استفاده منتشر کردند.

آزمایشات اخیر نشان می دهد که از 452 گونه حشرات در حدود 45 درصد کاهش جمعیت را شاهد هستیم. و پروانه های آمریکایی به نام شهریار که نشان دهنده حیات وحش آمریکا هستند در حدود 90 درصد کاهش جمعیت داشته اند. تغذیه زنبور های عسل از انواع گیاهان و گل جوان و بزرگ نظیر نهال گل محمدی و یا شکوفه های بهاری تغذیه می نمایند که بدین صورت باید در استفاده از سموم مراقب بود و باید حفاظت کامل را برای آنها بوجود آورد.

در حدود 5 میلیون گونه حشره در دنیا وجود دارد که به دلیل استفاده از سموم کشاورزی مانند نئونیکوتینوید جمعیت حشرات به شدت کاهش یافته و بسیاری از آن ها در خطر انقراض هستند.

علاوه بر کاهش جمعیت حشرات خطر بزرگتری آینده زمین را تهدید می کند و سبب آسیب به اکوسیستم های آبی و خاکی محسوب می شود. زیرا حشرات نقش اساسی را در تولید محصولات و حیات جانوران و انسان را به عهده دارند.

استفاده از سموم کشاورزی و قوانین مربوط به ممنوعیت استفاده آن ها و اثرات شدید و خطرناک این سموم سالیان متمادی در میان کشورها و کشاورزان و دانشمندان مورد بحث بوده است ولی با این حال به دلیل افزایش نیاز به به منابع غذایی و افزایش تولید و مقرون به صرفه بودن این سموم همچنان شاهد استفاده گسترده آن در سطح جهانی هستیم.

منبع :
آسیب آفت کش ها و سم ها بر زنبور عسل


[ بازدید : 143 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت پالایش کود | خبر کشاورزی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]